Finnair A350 XWB w Berlinie
piątek, 16 października 2015 11:44

 

7 października 2015 roku linia Finnair odebrała uroczyście w Tuluzie samolot Airbus A350 WXB, stając się tym samym pierwszą europejską linią lotniczą posiadającą w swojej flocie tę maszynę.

 


Już dwa dni później samolot wykonał swój pierwszy lot komercyjny na trasie Helsinki – Amsterdam. Przez kolejne dwa tygodnie samolot będzie odwiedzał większe porty europejskie w ramach promocji linii i maszyny oraz szkoleń dla załóg. Ponieważ niestety Warszawa nie znalazła się na liście odwiedzanych miast, postanowiliśmy wybrać się na wycieczkę do Berlina, gdzie najnowsze dziecko Airbusa miało pojawić się 13 października. Dzięki uprzejmości berlińskiego lotniska oraz agencji PR obsługującej Finnair na niemieckim rynku mogliśmy znaleźć się w gronie przedstawicieli lokalnych mediów na małej uroczystości związanej z przylotem A350. Pracowity dzień zaczynamy od zbiórki w terminalu lotniska Tegel, skąd po krótkiej chwili udajemy się około 20-osobową grupą na kontrolę bezpieczeństwa. Jest to konieczna procedura, by móc oglądać przylot maszyny z płyty lotniska. Po kontroli autokar zabiera nas na wybraną miejscówkę – przed tarasem widokowym, vis a vis drogi kołowania i obu dróg startowych, w samym sercu tego ruchliwego portu. Pogoda nie rozpieszcza, jest zimno, pochmurno i wieje silny wiatr, ale na szczęście nie pada, a humory i tak dopisują. Po kilkunastu minutach obsługa lotniska potwierdza – leci! Faktycznie, z niskich chmur wyłania się bohater dnia i po chwili lekko ląduje na pasie. Na płycie czekają już dwa wozy straży pożarnej, by powitać gościa tradycyjnym salutem wodnym, co jest zawsze pięknym widokiem. Po tym powitaniu samolot zajmuje miejsce postojowe nr 52A, bez podpięcia do rękawa, co dla nas jest dobrą opcją, gdyż mamy lepszy widok i dostęp do samolotu.

 

 


Gdy tylko pasażerowie opuścili samolot i został on doprowadzony do porządku, zostaliśmy zaproszeni na jego pokład. Mieliśmy możliwość zapoznać się z całą kabiną oraz z kokpitem. A350 w wersji dla fińskiego przewoźnika posiada dwie podstawowe klasy – Business oraz Economy. Klasa Business to 46 foteli Zodiac Cirrus III, które mają możliwość rozłożenia do pełnej pozycji poziomej, zamieniając się w wygodne łóżka. Są rozmieszczone w układzie 1-2-1, dzięki czemu każdy z pasażerów ma bezpośredni dostęp do swojego miejsca z przejścia. Goście tej klasy mają do dyspozycji między innymi bezpłatny dostęp do internetu, 16-calowy monitor, stację dokującą oraz port USB oraz specjalnie skomponowane menu i starannie dobrane wina. Do ich dyspozycji jest też oczywiście pościel, komplet kosmetyków, czy kapcie.

 


Klasa ekonomiczna to właściwie dwa rodzaje siedzeń – Economy oraz Economy Comfort. Economy Comfort to 43 fotele zlokalizowane w przedniej części klasy ekonomicznej, oferujące 10cm więcej przestrzeni pomiędzy rzędami. To także dedykowane menu. Klasyczna Economy to 208 foteli. Każdy z foteli jest oczywiście wyposażony w pokładowy system rozrywki Nordic Sky, oferujący szeroką gamę filmów, muzyki oraz gier. Układ foteli w tej części samolotu to 3-3-3.

 

 


Cały design kabiny został opracowany przez fińską pracownię dSign Verrti Kivi & Co. Podobnie jak w Boeingu 787 Dreamliner, Airbus A350 oferuje tematyczne ledowe oświetlenie kabiny, dopasowujące się do pory dnia, by pomóc pasażerom znieść trudy dalekodystansowych podróży. Zaprezentowano nam między innymi tryb Nordic Lights (zorza polarna) i Summmer Day (letni dzień). Tekstylia zostały zaprojektowane przez legendarną już firmę fińską Marimekko (charakterystyczne kwiaty projektu tej firmy stanowią część specjalnego malowania jednego z Airbusów A340 Finnair'a). Powietrze w całej kabinie jest filtrowane co 2-3 minuty, a temperatura i wilgotność są non stop monitorowane przez pokładowe systemy, by zapewnić podróżnym jak największy komfort. Menu dla wszystkich pasażerów zostało opracowane przez Kari Aihinen, Szefa Kuchni restauracji Savoy w Helsinkach.

 


Na pokładzie odwiedzanego samolotu cała załoga bardzo chętnie opowiadała o zaletach i możliwościach prezentowanego samolotu. Obecny był także Juha Järvinen, Dyrektor Handlowy Finnair, który udzielał wywiadów. Nasza wizyta kończy się wraz z ostatnimi przygotowaniami do przyjęcia na pokład kolejnych pasażerów.

 

Odlot maszyny oglądamy już z tarasu widokowego, gdzie od rana gromadziły się już spore rzesze fanów awiacji.

 

W swój pierwszy lot dalekodystansowy A350 Finnair poleci z Helsinek do Szanghaju, już 21 listopada 2015.

 

Więcej zdjęć do obejrzenia na naszej stronie na Facebook'u.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10156117611295261.1073741902.490120590260&type=3

 

Anna Kucharz

 

 

 

 



Add this to your website